Akým sacharidom sa vyhýbať, aby sme nepribrali
25. AUG 2013

Akým sacharidom sa vyhýbať, aby sme nepribrali

Sacharidy sa rozdeľujú na zlé a dobré. Je dôležité vedieť, v ktorých potravinách sa ktoré nachádzajú, pretože len tak je možné si upraviť stravovanie na zdravé a vyhnúť sa zbytočnému priberaniu.

 

Zlé sacharidy

Tento typ sacharidov sa označuje aj ako jednoduché. Patrí sem glukóza, fruktóza, galaktóza a maltóza. Sú to malé molekuly cukru, ktoré organizmus spracuje pomerne rýchlo, čo znamená, že aj hlad sa objaví oveľa rýchlejšie. Energia z jednoduchých sacharidov sa ukladá vo forme glykogénu, ktorý ak sa nespáli, sa premení na tuk. Ak sa chcete tomuto typu vyhnúť, obmedzte príjem spracovaných potravín ako napríklad cukríky a iné sladkosti, sladené cereálie, niektoré druhy pečiva, ktoré sa len márne snažia tváriť, že sú celozrnné a rafinované nápoje.

Dobré sacharidy

Tieto sacharidy možno označiť ako zložené. Patrí sem napríklad škrob. Vďaka ich zložitejšej štruktúre ich telo musí spracovávať dlhšie, čo vedie k dlhodobejšiemu uvoľňovaniu energie a teda aj dlhodobejšiemu pocitu sýtosti. Zložené sacharidy sa často skladajú aj z nestráviteľných zložiek ako celulóza, lignín a pektín. Tie sa síce na energiu nemenia, ale významne napomáhajú pri trávení. Nachádzajú sa napríklad v celozrnnom pečive, cestovinách, ryži, zemiakoch a cereáliách.

Glykemický index

Pri výbere vhodného zdroja sacharidov sledujeme tzv. glykemický index potravín. Je to údaj, ktorý nás informuje o tom, ako rýchlo stúpne glykémia po použití daného zdroja sacharidov. Potraviny s vysokým glykemickým indexom zvyšujú glykémiu rýchlo, naopak potraviny s nižším glykemickým indexom zvyšujú glykémiu postupne. Inými slovami, vysoký glykemický index je zárukou rýchlo dostupnej energie, nižší glykemický index "dopĺňa" energiu postupne, v dlhšom časovom rozpätí.

Odporúčameprečítať:

Glykemický index - čo to je a ako ho využiť?

Chudnete? Jedzte potraviny s nízkym glykemickým indexom!

Sacharidy sú pre telo naozaj prospešné, dôležité je len vybrať si ten správny zdroj. Potom môžu byť naozaj dobrým zdrojom energie a aj dobrým nástrojom pri chudnutí.


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Akým sacharidom sa vyhýbať, aby sme nepribrali

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1484
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.