15. SEP 2014

Ako športovať s vysokým krvným tlakom?

Ak mate problémy s vysokým krvným tlakom, tak predtým ako začnete športovať, je dobré vedieť, aký má pravidelný pohyb vplyv na krvný tlak a čomu by sa osoby s vysokým tlakom mali vyhýbať.  

Všeobecne platí, že šport je taký zdravý, ako sa vykonáva. Pri správnom vykonávaní a dávkovaní je možné očakávať veľa pozitívnych reakcií tela. Telesná aktivita pôsobí pozitívne na imunitný systém, ale aj na vegetatívny nervový systém. Okrem toho je šport veľmi dobrým prostriedkom na redukciu nadváhy, na odbúravanie stresu a, samozrejme, na znižovanie krvného tlaku.

Odporúčame prečítať: 10 dôvodov, prečo by sme mali cvičiť aj vo vyššom veku

Športové aktivity a ich vplyv na krvný tlak

Rôzne športové aktivity majú rozdielny vplyv na krvný tlak. Rozlišujeme dynamické druhy športov (napríklad beh) a statické, ako napríklad vzpieranie, pričom pre pacientov s vysokým krvným tlakom sú najvhodnejšie dynamické druhy športov.

Vhodné športové aktivity

Maximálny účinok je možné očakávať vtedy, ak je intenzita záťaže zvolená tak, aby ste sa pri cvičení mohli ešte rozprávať. Dynamické športové aktivity ako beh, jazda na bicykli a turistika, prípadne posilňovanie s veľmi malou záťažou, majú veľmi účinný efekt na obehový systém a sú pre pacientov s vysokým krvným tlakom veľmi vhodné. Aby boli účinné, mali by ste ich vykonávať aspoň 30 minút v strednej aktivite 5-krát týždenne.  

Odporúčame prečítať: Pri behu znižujete hladinu cholesterolu

Akým aktivitám sa vyhýbať?

Pri každej činnosti by ste sa mali držať na úrovni, ktorá je vám ešte príjemná. Ak je vám pri nejakej aktivite horúco, bolia vás svaly alebo sa vám nedá rozprávať, tak cvičíte príliš tvrdo! Cvičenie určite spomaľte, alebo ho prestaňte vykonávať.

Statické záťažové formy ako je kulturistika s veľkou záťažou, box, potápanie a iné spôsobujú masívne zvýšenie hodnôt krvného tlaku, čo môže mať na chorých nepriaznivé účinky. Dochádza totižto k náhlej kontrakcii iba určitej svalovej skupiny v čo najkratšom čase. Takže srdce bije silnejšie, cievy sa zúžia, čím je na prietok krvi menší priestor a to vedie k rýchlemu zvýšeniu krvného tlaku.

Pri ťažkých formách vysokého krvného tlaku by ste sa však mali vždy zamyslieť nad tým, či je pre vás nejaká telesná aktivita vôbec možná alebo či má nejaký zmysel. Najdôležitejšie je pred začatím fyzického zaťažovania pri vysokom krvnom tlaku dôkladné lekárske vyšetrenie.


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako športovať s vysokým krvným tlakom?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1266
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.