Ako často cvičiť HIT, aby sa dostavili pozitívne výsledky?

Stačí si dopriať vysoko intenzívne tréningy raz, dva či tri razy týždenne? 

Ako často cvičiť HIT, aby sa dostavili pozitívne výsledky?
Zdroj: unsplash.com, bruce mars
7. AUG 2019

HIT patrí k najefektívnejším tréningom, čo je spôsobené jeho náročnosťou. Práve preto by sa to s jeho vykonávaním nemalo preháňať. 

V čom sa skrývajú výhody cvičenia HIT

Základná výhoda spočíva v tom, že pomocou tohto tréningu musíte dosiahnuť maximálnu tréningovú zónu, čím svoje telo „šokujete” pri každom jednom cvičení. Práve pri týchto  „šokoch” sa uvoľňuje aj stresový hormón kortizol. Nuž a krátkodobé zvýšenie hladiny kortizolu pomáha telu rásť, regenerovať a adaptovať sa. 

Pozitívne účinky kortizolu teda sú:

  • zvýšenie sily,
  • zlepšenie imunity a
  • zníženie zápalov v tele.

Avšak HIT má aj svoje nevýhody

Keď sa vysoko intenzívne tréningy cvičia veľmi často, kortizol sa uvoľňuje takisto, a to vo väčšine prípadov spôsobuje zhoršenie nálady, únavu a bolesť kĺbov. 

Kľúčom k úspechu je adekvátne rozdelenie tréningov HIT počas týždňa.

Pozitívne vlastnosti HIT sú nasledovné:

  • EPOC efekt – vďaka tomuto efektu telo spaľuje tuk aj dávno po tom, ako ste v posilňovni docvičili.
  • Zvýšená produkcia rastového hormónu – pozitívom rastového hormónu je aj to, že ide o anabolický hormón, teda hormón, ktorý podporuje rast svalov.
  • Zvýšenie VO2-max – ide o maximálne množstvo kyslíka, ktoré dokážete prijať pľúcami. A čím je táto kapacita vyššia, tým dlhšie dokážete cvičiť, a teda aj spáliť viac prebytočného tuku. 
  • Keďže HIT je pomerne náročný typ tréningu, treba dať telu aj dostatok času na regeneráciu, pretože v opačnom prípade môže byť viac na škodu ako na úžitok. 

Ako často teda cvičiť HIT, aby bol pre telo prospešný?

Ideálnym časom je 40 minút s  90-percentnou maximálnou srdcovou frekvenciou jedenkrát týždenne alebo 3-krát týždenne po dobu 12 až 15 minút s 90-percentnou maximálnou srdcovou frekvenciou. Pri cvičení 3-krát do týždňa si treba medzi tréningami zaradiť aspoň jeden deň na regeneráciu. 

Zmysel pre telo má zmyslulpný tréning

HIT tréningy by mali mať svoju hlavu a pätu. Mal by ich zostavovať skúsený tréner, ktorý presne vie, aké cviky zaradiť a ako ich vhodne skombinovať, tak aby to telo zvládlo a prichádzal očakávaný efekt. Bez toho, aby sme zbytočne trpeli. Každý tréning by mal pozostávať aj zo strečingu na začiatku i na konci. Bez toho si privodíme iba ťažkosti, keďže sa pri HIT tréningu svaly skracujú. Strečingom ich potrebujeme opäť trochu natiahnuť. Preto vám odporúčame SUPER BODY 2 - HIT tréningy, ktoré vedú slovenské trénerky Lea Grančič a Oľga Bartalská. Budete im rozumieť, naučia vás správne cvičiť a poriadne sa zapotíte. Video program SUPER BODY 2 - HIT tréningy obsahuje 16 tréningov, v ktorých oceníte pestrosť a budete sa tešiť na každý ďalší tréning. 

superbody 2

Ak patríte medzi športovcov, ktorí majú problém niektoré dni necvičiť a oddychovať, tak oddychové dni bez cvičenia môžete nahradiť ľahšou formou cvičenia. Vhodná je, napríklad joga, plávanie, korčuľovanie, bicyklovanie alebo behanie. 


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako často cvičiť HIT, aby sa dostavili pozitívne výsledky?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 2293
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.