Aké minerály treba v lete dopĺňať?
5. JUL 2017

Aké minerály treba v lete dopĺňať?

Vysoké teploty v kombinácii so športovou aktivitou spôsobujú v lete výraznejšie vyplavovanie dôležitých látok z tela potením. Aké minerály strácame pri športe a ako ich doplniť?

Pot obsahuje vodu, laktát, močovinu, minerály a stopové prvky. Minerály sú anorganické látky dôležité pre rozličné procesy v našom tele. Aj napriek tomu, že tvoria len asi štyri percentá telesnej váhy, môže byť ich deficit príčinou zdravotných tažkostí.

Horčík

Potením telo stráca pri vysokých teplotách najmä horčík. Prečo je potrebný? Hrá dôležitú úlohu pri tvorbe energie, nervových funkciách a svalovej relaxácii. Jeho nedostatok môže byť príčinou svalových kŕčov, ale aj podráždenosti. Medzi prirodzené zdroje horčíka patria strukoviny, orechy, horká čokoláda, kakao a tmavá listová zelenina.

Vápnik

K minerálom vyplavovaným z tela potením patrí aj vápnik. Je základnou súčasťou kostí a zubov. Taktiež je dôležitý pre správnu činnosť svalov a zrážanlivosť krvi. Najznámejším zdrojom vápníka sú mliečne výrobky, no najbohatším zdrojom je mak. Okrem neho mandle, kešu, figy a sardinky.

Vápnik je vhodné užívať spolu s horčíkom v pomere 2,5:1, inak dochádza k zníženiu ich účinkov.

Draslík

Zvýšené potenie môže v lete znižovať v tele i hladinu draslíka, ktorý okrem iného pomáha odstraňovať z tela škodlivé látky a reguluje srdcový tep a tlak. Draslík je bohato zastúpený v čerstvom ovocí, najmä banánoch, čerstvej zelenine, a dobrým zdrojom je taktiež mäso, či čierny čaj.

Draslík spolu so sodíkom riadi hospodárenie tela s vodou. Sodík chrání organizmus pred nadmernou stratou tekutín. Jeho deficit sa môže prejaviť bolesťami hlavy, zvracaním, svalovou slabosťou, kŕčami. Príjem sodíka je v dnešnej dobe nadbytočný. Bežnou stravou ho prijímame v podobe kuchynskej soli a nachádza sa aj vo veľkom množstve spracovaných potravín, ktorých konzumáciu treba minimalizovať.

Minerály si naše telo nedokáže samo vytvoriť, preto je potrebné ich dopĺňať, a to ideálne z prirodzených zdrojov, čiže stravou, poprípade, napríklad pri zvýšenej fyzickej námahe, aj formou výživových doplnkov. Preto odporúčame overený doplnok DAS gesunde PLUS kalcium 600 + D + K, tablety, 60 ks, ktorý zakúpite v sieti dm drogerie markt.

dm produkt

Foto: dm drogerie markt

Zdroj ilustračnej fotky: Couleur, CC0


Autor článku

Silvia Hadekova

Silvia Hadeková

Som inštruktorka skupinových cvičení a autorka stránky o zdravom životnom štýle - Eat.Train.Love. Venujem sa hlavne funkčným tréningom zameraným na prácu s vlastnou váhou, intervalovým cvičeniam (HIIT) a DeepWorku. Mojím cieľom je, aby sa ľudia po mojej hodine cítili nabití pozitívnou fyzickou aj psychickou energiou.

http://silviahadekova.com

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Aké minerály treba v lete dopĺňať?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1532
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.