BMI - čo znamená a dá sa mu veriť?

V dnešnej dobe je iba malé percento ľudí spokojné so svojimi proporciami. Oveľa viac je tých, a sú to prevažne ženy, ktorí so svojou hmotnosťou a postavou nie sú spokojní a chcú ju zmeniť. Najčastejšie schudnúť. Samozrejme, nájdu sa aj takí, ktorí chcú pribrať, ale je ich výrazne menej. Obe skupiny sa určite dostanú k pojmu BMI.

BMI - čo znamená a dá sa mu veriť?
Zdroj: GerryImages/Pixabay.com, CC0
22. JAN 2018

Čo je to BMI?

Body Mass Index – index telesnej hmotnosti. Ide o metódu, ktorá určuje hranice prijateľnej telesnej hmotnosti u dospelej osoby zo zdravotného hľadiska vzhľadom k zdravotnému riziku. Norma BMI je 18,5 až 24,9.

Na výpočet BMI sa používa vzorec BMI

bmi

v ktorom je:

m – hmotnosť v kilogramoch
h – výška v metroch

Čo sa dá zistiť na základe výsledkov BMI

BMI nižšie ako 17,5 je základnou charakteristikou a jedným z prejavov mentálnej anorexie.

BMI pod 18,5 – podváha

Vaša hmotnosť je veľmi nízka a môže predstavovať určité zdravotné riziko. Preto by ste sa mali snažiť zvýšiť ju a dosiahnuť prijateľné hodnoty BMI. Vhodne sa stravujte a začnite s pravidelným posilňovacím cvičením.

BMI 18,5 – 24,9– normálna hmotnosť

Vaša hmotnosť je v rámci normy. Riziko vzniku zdravotných problémov vzhľadom k telesnej hmotnosti nehrozí, a preto ani redukcia hmotnosti zo zdravotného hľadiska nie je nevyhnutná.

BMI 25 – 29,9 – nadváha

Vážite viac ako je optimálne a riziko vzniku zdravotných komplikácii je mierne zvýšené. Miera zdravotného rizika závisí od doby pretrvávania nadváhy a s pribúdajúcim vekom sa zvyšuje. Snažte sa preto zbaviť nadváhy čo najskôr. Znížte množstvo prijatej stravy a kontrolujte jej zloženie. Aspoň hodinu denne sa venujte fyzickému pohybu. Povzbudením môže byť zistenie, že redukcia nadváhy netrvá príliš dlho a návrat k normálnej telesnej hmotnosti je obyčajne bezproblémový.

BMI nad 30 – obezita

S BMI vyššou ako 30 ste sa zaradili medzi obéznych. Nadmerné množstvo tuku mení vaše telesné proporcie, znižuje fyzickú zdatnosť, negatívne vplýva na zdravie a významne ovplyvňuje správanie a prežívanie. Dýchavičnosť, nadmerné potenie a únava sú typické prejavy tela obézneho človeka.

Obéznych ohrozujú viaceré zdravotné problémy:

  • srdcovo-cievne ochorenia,
  • cukrovka,
  • zvýšený cholesterol,
  • bolesti kĺbov a chrbtice,
  • zníženie imunity,
  • nádorové ochorenia,
  • žlčníkové kamene...

Pridružujú sa psychosociálne komplikácie ako je znížené sebavedomie, sklon k depresii a úzkosti, problémy v partnerských vzťahoch, obmedzenie možnosti profesijného uplatnenia, sociálna izolácia. Príznaky prvých zdravotných problémov sa obyčajne rozvinú najneskôr do piatich rokov od vzniku obezity.

Obezita výrazne znižuje kvalitu života a ohrozuje zdravie. Vyhľadajte preto čo najskôr odbornú pomoc a schudnite. Redukčný program rozhodne absolvujte pod odborným vedením.

Klady a zápory metódy BMI

Klady

Metóda BMI je medzinárodne uznávané kritérium pre hodnotenie rozsahu alebo stupňa telesnej hmotnosti vo vzťahu k zdravotnému riziku. Metóda je jednoduchá a rýchla, kedykoľvek ju možno zopakovať, pre bežnú prax postačuje a je vhodná.

Zápory

Metóda BMI nehodnotí podiel tuku, beztukovej hmoty a ďalších telesných tkanív na celkovej telesnej hmotnosti. Nehodnotí distribúciu tuku v tele, kvalitu telesných tkanív a nezohľadňuje body image.

Skreslený výsledok v neprospech BMI môže byť napríklad u športovcov, ktorí majú zvýšené množstvo svalového tkaniva a samozrejme aj u tehotných žien.

Napriek tomu, že každý kulturista by vyšiel ako človek s nadváhou, je táto metóda relatívne presná a pre bežného človeka predstavuje rýchly prostriedok na zistenie telesnej hmotnosti. 


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - BMI - čo znamená a dá sa mu veriť?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1692
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.